Αναμόρφωση Προγραμμάτων Σπουδών

Αναμόρφωση Προγραμμάτων Σπουδών

Κατά το σχεδιασμό ενός ΠΣ είναι απαραίτητη η επιλογή ενός μοντέλου σχεδιασμού του ΠΣ (O’Neil, 2015). Η επιλογή ενός μοντέλου ή η σύνθεση χαρακτηριστικών σε ένα νέο μοντέλο σχετίζεται με την επιλογή ορισμένης θεωρίας μάθησης που δείχνει τι έχει τελικά για εμάς αξία (βλ. σχ. 1).

Έτσι, αν επιλέξουμε το μοντέλο ΠΣ που εστιάζει στην αναμετάδοση της πληροφορίας, μας ενδιαφέρει στην πραγματικότητα μόνο (ή κυρίως) το διδακτικό περιεχόμενο και ενδεχομένως θεωρούμε ότι μάθηση είναι απλή αναμετάδοση πληροφοριών στους/στις φοιτητ@ (Smith, 1996; 2000 in Hughes & Munro, 2012: 22).

Αν επιλέξουμε το στοχοθετικό μοντέλο ΠΣ, μας ενδιαφέρει να θέσουμε πολύ συγκεκριμένους στόχους που συσχετίζονται -με έναν συμπεριφορικό-τεχνικό τρόπο- με καθορισμένα αποτελέσματα. Σε αυτό το μοντέλο η γνώση θεωρείται ένα έτοιμο προϊόν που πρέπει να κατακτήσουν οι φοιτητές (Smith, 1996; 2000 in Hughes & Munro, 2012: 22). Είναι όμως;

Αν επιλέξουμε το μοντέλο διαδικασίας (Stenhouse, 1972), που εδράζεται στον εποικοδομισμό, μας ενδιαφέρει η ενεργός διάδραση με τους/τις φοιτη@ και το πώς μετασχηματίζεται σταδιακά η γνώση μέσα από την καλλιέργεια κοινωνικών, μεταγνωστικών και γνωστικών δεξιοτήτων (Smith, 1996; 2000 in Hughes & Munro, 2012: 22). 

Αν επιλέξουμε μοντέλο που αντιμετωπίζει το ΠΣ και τη διδασκαλία ως πράξη χειραφέτησης του ανθρώπινου πνεύματος (Grundy, 1987), μας ενδιαφέρει η αξιοποίηση των εμπειριών διδασκόντων/διδασκουσών και φοιτητ@ στα πλαίσια δυναμικής διάδρασης και αναστοχασμού (Smith, 1996; 2000 in Hughes & Munro, 2012: 22). 

Κατά τον σχεδιασμό (ή ανασχεδιαμό/αναμόρφωση) ενός ΠΣ, τίθενται, επομένως, δύο βασικά, σύνθετα  ερωτήματα που αφορούν την επιλογή ενός μοντέλου σχεδιασμού ΠΣ.

Αραγε ενδιαφερόμαστε για ένα καθηγητοκεντρικό μοντέλο που εστιάζει σε μαθησιακά αποτελέσματα με δομημένη περιγραφή και αξιολόγηση (Tyler, 1949) ή ενδιαφερόμαστε για ένα φοιτητοκεντρικό μοντέλο που εστιάζει σε εμπειρίες μάθησης με χαρακτηριστικά διάδρασης (Blumberg, 2019); 

Στα παρακάτω αρχεία, θα βρείτε μία περισσότερες πληροφορίες για το θέμα καθώς και μία δραστηριότητα που θα σας βοηθήσει να αυτοαξιολογήσετε ανώνυμα τις γνωσεις σας και/ ή τις διδακτικές πρακτικές σας.

Περισσότερες πληροφορίες και καθοδήγηση για την Αναμόρφωση προγράμματος Σπουδών θα βρείτε στον Ασύγχρονο Επιμορφωτικό Κύκλο Ανοικτής Πρόσβασης MOOC του ΚΕΔΙΜΑ ΤΟΤΤ του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Μπορείτε να δείτε την παρουσίαση εδώ.

Δραστηριότητα Ανατροφοδότησης