Ψηφιακή Ισότητα
16/08/2023 2023-11-06 20:25Ψηφιακή Ισότητα
Η ψηφιακή ισότητα στην Ανώτατη Εκπαίδευση σχετίζεται τόσο με την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων όσο και με ζητήματα ισότητας που συνδέονται με την πρόσβαση σε:
- ψηφιακές υποδομές,
- λογισμικό και συνδεση στο Διαδίκτυο,
- ουσιαστικό-υψηλής ποιότητας ψηφιακό περιεχόμενο για μελέτη/μάθηση,
- περιεχόμενο στις τοπικές γλώσσες,
- εργαλεία και εφαρμογές για τη δημιουργία, κοινή χρήση και ανταλλαγή ψηφιακού περιεχομένου,
- διδάσκοντες/ουσες που ξέρουν πώς να χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία και πόρους,
- έρευνα υψηλής ποιότητας σχετικά με την εφαρμογή ψηφιακών τεχνολογιών για τη βελτίωση της μάθησης (Resta, Laferriere, McLaughlin & Kouraogo. 2018; Resta & Lafferriere, 2008).
Συνδέεται, ακόμα, με την προστασία του δικαιώματος όλων για μια εκπαίδευση που ενδιαφέρεται για:
- την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας, όπως και για τη συναισθηματική ευημερία των φοιτητ@
- την έμπρακτη επίδειξη ενσυναίσθησης και την ανάπτυξη ενός κλίματος συνεργασίας διδασκόντων/διδασκουσών και φοιτητ@
- την προσφορά ευκαιριών ενεργού δράσης με στόχο την κοινωνικοποίηση και την ενεργό συμμετοχή και δράση των φοιτητ@ (Aguilar, 2020).
Στα παρακάτω αρχεία, θα βρείτε μία περισσότερες πληροφορίες για το θέμα καθώς και μία δραστηριότητα που θα σας βοηθήσει να αυτοαξιολογήσετε ανώνυμα τις γνωσεις σας και/ ή τις διδακτικές πρακτικές σας.
Μπορείτε να δείτε την παρουσίαση εδώ.
Δραστηριότητα Ανατροφοδότησης
Χρήσιμες πηγές
Rubric for eLearning Tool Evaluation: Ρουμπρίκα από το Centre for Teaching and Learning του Western University για την αξιολόγηση της καταλληλότητας των ψηφιακών εργαλείων. Περιλαμβάνει κριτήρια που σχετίζονται με τη λειτουργικότητα, την προσβασιμότητα, τις τεχνικες προδιαγραφές του εργαλείου, την καταλληλότητα σχεδιασμού για κινητά τηλέφωνα, την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, την διασφάλιση της κοινωνικής παρουσίας-συμμετοχής, τη παρουσία των διδασκόντων, διδασκουσών και τη συμβολή του ψηφιακού εργαλείου στην επίτευξη των γνωστικών μαθησιακών αποτελεσμάτων (Anstey & Watson, 2018).
What is Voice Thread.: βίντεο για το πώς μπορεί να αξιοποιηθεί το εργαλείο VoiceThread στην Ανώτατη Εκπαίδευση (School of Social Work Michigan University, 2022).
E-learning Toolkit: Compare eLearning Tools: Εργαλειοθήκη του Western University (n.d.).
WebAIM: Alternative Text: Οδηγίες για τη συγγραφή εναλλακτικού κειμένου περιγραφής για εικόνες και άλλο οπτικό περιεχόμενο με παραδείγματα (webaim.org, 2021).
Specific Guidelines – Mathematics – DIAGRAM Center: Οδηγίες για τη συγγραφή εναλλακτικού κειμένου περιγραφής μαθηματικών εκφράσεων, γεωμετρικών σχημάτων, σχεδιαγραμμάτων και άλλων γραφημάτων (diagramcenter.org, n.d.).
Syllabus Statement – Refocus: Προτάσεις για το σχεδιασμό μίας Δήλωσης δέσμευσης σε ζητήματα προσβασιμότητας από το U.S. Department of Education, Office of Postsecondary Education και το Institute for Human Centered Design. Δίνονται παραδείγματα δηλώσεων τα οποία περιέχουν ένα υπονόημα για ζητήματα αναπηρίες, όπως και προτάσεις για την αποφυγή αυτών κατά το σχεδιασμό της Δήλωσης (exploreaccess.org, n.d.).
Web Accessible Colors: Παλέτα κατάλληλων χρωματικών συνδυασμών για περιεχόμενο αναρτημένο στο διαδίκτυο με μέγεθος γραμματοσειράς 18’’ και άνω (George Washington University/GWU, 2022).
How to use the Immersive Reader – making reading more accessible: Παρουσίαση Αναγνώστη εμβύθισης και συσχέτιση δυνατοτήτων με διαφορετικές ανάγκες φοιτητ@ (Tholfsen, 2020).
Introduction to ZoomText: Δυνατότητες εφαρμογής ZoomText με έμφαση στην πλοήγηση και μέσω ειδικού πληκτρολογίου (Sight & Sound Technology Limited, 2023).
Εργαλεία ελέγχου προσβασιμότητας
Improve accessibility with the Accessibility Checker – Microsoft Support: Οδηγίες χρήσης εργαλείου ελέγχου προσβασιμότητας σε περιβάλλον Microsoft 365 (επί πληρωμή).
Create and verify PDF accessibility, Acrobat Pro: Οδηγίες χρήσης πρόσθετου εργαλείου στο Acrobat Pro (επί πληρωμή) για την υποστήριξη της δημιουργίας προσβάσιμων pdf ή την αξιολόγησή τους.
A11y accessibility check for text colour on background image:Δωρεάν και φιλικό ως προς τη χρήση εργαλείο αξιολόγησης της καταλληλότητας της εικόνας με κείμενο σύμφωνα με τα κριτήρια ΑΑΑ και ΑΑ για την αντίθεση. Ανεβάζουμε την εικόνα του φόντου που επιθυμούμε να χρησιμοποιήσουμε και μετακινούμε το πλαίσιο του κειμένου πάνω στην εικόνα για ακριβή μέτρηση.
Colorblindly: Εργαλείο αξιολόγησης της καταλληλότητας του οπτικού υλικού για φοιτητ@ με αχρωματοψία.