Μετασχηματίζουσα μάθηση μέσω των Τεχνών: η Προσφορά της στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
10/04/2025 2025-04-10 14:52Μετασχηματίζουσα μάθηση μέσω των Τεχνών: η Προσφορά της στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Μετασχηματίζουσα μάθηση μέσω των Τεχνών: η Προσφορά της στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Το ΚΕΔΙΜΑ ΤοtT διοργανώνει την 5η διαδικτυακή συνάντηση TΟΤT ακαδημαϊκού έτους 2024-2025 που θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά
την Τετάρτη 16 Απριλίου 2025 και ώρα 15:00 έως 17:00 με τίτλο:
Μετασχηματίζουσα μάθηση μέσω των Τεχνών: η Προσφορά της στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Εισηγήτριες: Ειρήνη Σπανάκη, Κάλλια Κατσαμποξάκη
Περίληψη: Ο Gardner (1990) στην ανάπτυξη της θεωρίας της πολλαπλής νοημοσύνης υποστηρίζει την τέχνη ως είδος διανοητικής δραστηριότητας για την οποία είναι αναγκαία η επεξεργασία διαφόρων εκφραστικών συμβόλων. Εν συνεχεία, ο Nikkhah (2011) υποστήριξε ότι οι επιστήμες που διδάσκονται με καλλιτεχνικούς τρόπους θα δημιουργήσουν και θα διαμορφώσουν τις πιο αποδοτικές πολιτικές στη δημιουργική επιστημονική εκπαίδευση της χιλιετίας. Συγκεκριμένα για τις Φυσικές Επιστήμες υποστήριξε ότι ο μετασχηματισμός της επιστήμης μέσω των τεχνών μπορεί να βελτιστοποιήσει την επιστημονική εκπαίδευση. Σύγχρονοι ερευνητές (Şahin & Dogantay, 2018) υποστηρίζουν ότι θεωρία της μετασχηματιστικής μάθησης λειτουργεί παράλληλα με την κριτική σκέψη. Η θεωρία αυτή έχει αναπτυχθεί στα πρότυπα του εποικοδομισμού. Η Μετασχηματίζουσα Μάθηση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση τροποποιεί την εκπαιδευτική διαδικασία, από μια διαδικασία συσσώρευσης πληροφοριών, σε μία πρακτική διαδικασία επεξεργασίας τους, με στόχο την αλλαγή των νοημάτων που θα παραχθούν (Biggs & Tange, 2007) κι από αρκετούς ερευνητές θεωρείται σημαντική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση (Iyer- Raniga & Andamon, 2016). Επιπρόσθετα, η χρήση των εικαστικών τεχνών στα πλαίσια μαθημάτων του ΠΠΔΕ Παν/μιου Κρήτης, ΣΘΕΤΕ, έχει αποφέρει στους φοιτητές θετικά συναισθήματα κι αρκετούς προβληματισμούς για τη χρήση τους στη διδασκαλία των γνωστικών τους αντικειμένων. Οι φοιτητές των θετικών επιστημών συμφώνησαν ότι το εργαστήρι με τα εικαστικά ήταν πρωτότυπο κι ενδιαφέρον. Κατανόησαν, επίσης, ότι υπάρχουν «πολλοί τρόποι για να διδάξεις και να μάθεις» (Spanaki, 2023). Βιβλιογραφία Biggs, J., & Tange, C. (2007). Teaching for Quality Learning at University. 3rd edition. Berkshire, UK: The Society for Research into Higher Education & Open University Press. Gardner, Η. (1990). Art Education and Human Development. Los Angeles, California: The Getty Institute for the Arts. Nikkhah, A. (2011). Science Education of the New Millennium: Mentorship Arts for Creative Lives. Creative Education, 2(4), 341-345. Iyer-Raniga, U. & Andamon, M. M. (2016). Transformative learning: innovating sustainability education in built environment. International Journal of Sustainability in Higher Education, 17, 106- 122. Şahin, M & Doǧantay, H. (2018). Critical thinking and transformative learning. Journal of Innovation in Psychology, Education and Didactics, 22 (1), 103- 114. Spanaki, E. (2023). Sciences’ students attitudes toward teaching approaches through arts: A case study. Proceedings of 1st International Conference on Higher Education Pedagogy & Faculty Development University of Crete, Rethymnon, 5-17 September 2023Η ραγδαία εξέλιξη και εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης εισβάλει ταχύτατα και επηρεάζει δραματικά τον τρόπο διδασκαλίας και μάθησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ έχει υπό προϋποθέσεις την δυνατότητα αποτελέσει σημαντικό παράγοντα προόδου και εξέλιξης στον ακαδημαϊκό χώρο. Στο πλαίσιο αυτό, αναλύονται οι τρόποι με τους οποίους η τεχνητή νοημοσύνη αφενός ενισχύει τη μάθηση στα πανεπιστήμια, επιτυγχάνει βελτίωση της διδασκαλίας και αφετέρου δημιουργεί προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν ώστε να αξιοποιηθούν οι θετικές επιπτώσεις της τεχνολογίας στην ανώτατη εκπαίδευση Αγκαλιάζοντας την επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης, τα εκπαιδευτικά συστήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης παράλληλα θα έχουν μια μοναδική ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουν το ρόλο των ακαδημαϊκού προσωπικού. Αντί να απειλούνται από την τεχνολογία, οι διδάσκοντες πρέπει να αξιοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη για να βελτιώσουν τις διδακτικές στρατηγικές τους και να διευρύνουν τους τρόπους διδασκαλίας, σε σχέση με τους διευρυμένους και διαφοροποιημένους, από την χρήση της ΤΝ, ορίζοντες των φοιτητών. UNESCO. (2023). Guidance for generative AI in education and research. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Wayne, H., Maya, B., & Charles, F. (2019). Artificial Intelligence in Education. Promise and Implications for Teaching and Learning. Zimmerman, M. (2018). Teaching AI: Exploring New Frontiers for Learning. International Society for Technology in Education.
- Για να εγγραφείτε στην συνάντηση (προαιρετικό): https://forms.office.com/e/EXz76QnBTt
- Για να παρακολουθήσετε την συνάντηση (zoom link): https://uoc-gr.zoom.us/j/82465837122