News

Νέα

Οι φοιτητές ως ισότιμοι εταίροι: η προσφορά της συμμετοχής τους στη μάθηση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

book-4126483_1280

Οι φοιτητές ως ισότιμοι εταίροι: η προσφορά της συμμετοχής τους στη μάθηση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Το ΚΕΔΙΜΑ ΤοtT διοργανώνει την διαδικτυακή συνάντηση TΟΤT ακαδημαϊκού έτους 2024-2025 που θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά την Τετάρτη 11 Ιουνίου 2025 και ώρα 15:00 έως 17:00 με τίτλο:
Οι φοιτητές ως ισότιμοι εταίροι: η προσφορά της συμμετοχής τους στη μάθηση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Εισηγήτριες: Κάλλια Κατσαμποξάκη, Ειρήνη Σπανάκη
Περίληψη:

Η προσέγγιση “Φοιτητές ως ισότιμοι εταίροι”, εστιάζει στη δημιουργία σχέσεων μεταξύ των φοιτητών και των διδασκόντων. Στη συνέχεια, για να εφαρμοστεί στην πράξη, μπορεί κάθε διδάσκοντας να εμπλέξει τους φοιτητές με οποιουσδήποτε τρόπους εκείνος μπορεί να διαχειριστεί. Δεν υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες για να ακολουθηθούν, αλλά υπάρχουν ποικίλες πρακτικές που εστιάζουν στο διαμοιρασμό της “εξουσίας” αναφορικά τόσο με τη διδασκαλία όσο και τη μάθηση (Matthews, 2017). Ωστόσο η διαδικασία συμμετοχής των φοιτητών στην οργάνωση, δόμηση ή διεκπεραίωση της διδασκαλίας είναι σημαντικό να πλαισιώνεται με κάποια θεωρία. Οι Smith et al. (2021) θεωρούν ότι υπάρχουν πέντε στάδια που κατευθύνουν αυτή τη διαδικασία στο χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Το πρώτο στάδιο είναι ο “Προβληματισμός”, το δεύτερο στάδιο η “Ακρόαση”, το τρίτο στάδιο είναι η “Δημιουργία” που ακολουθείται από την “Υλοποίηση”, ενώ στο τέλος ολοκληρώνεται η διαδικασία με την “Αξιολόγηση”. Η προσέγγιση αυτή απομυθοποιεί τις διαστάσεις της παραδοσιακής σχέσης μεταξύ των διδασκόντων και των φοιτητών, που ήταν μια σχέση ‘ανισότητας’ και προφέρει ευκαιρίες για απεριόριστη εξουσία λήψης αποφάσεων για το πρόγραμμα και την οργάνωση του στους διδάσκοντες και καθόλου στους φοιτητές. Αντιθέτως, η προσέγγιση “Φοιτητές ως ισότιμοι εταίροι” έχουν κάτι να διδάξουν και να μάθουν μέσα από μια σύμπραξη με τους διδάσκοντες τους, με ενεργό ρόλο στη λήψη αποφάσεων (Manor et al., 2010). Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στοχεύει στη δημιουργία ευκαιριών για αμοιβαία, μετασχηματιστική μάθηση και μια αλλαγή στη νοοτροπία με απώτερο σκοπό την καλλιέργεια αμοιβαίων συνεργασιών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (Matthews et al., 2018). Βιβλιογραφία Manor, C., Block-Schulman, S., Flannery, K., Felten, P. (2010). Foundations of Student-Faculty Partnerships in the Scholarship of Teaching and Learning. In C. Werder and M.M. Otis (eds.), Engaging Students Voices in the Study of Teaching and Learning (pp. 3–15). Sterling, VA: Stylus. Matthews, K. E., Dwyer, A., Hine, L., & Turner, J. (2018). Conceptions of students as partners. Higher Education, 76(6), 957-971. Matthews, K. E., Tai, J., Enright, E., Carless, D., Rafferty, C., & Winstone, N. (2021). Transgressing the boundaries of ‘students as partners’ and ‘feedback’ discourse communities to advance democratic education. Teaching in higher education, 1-15. Smith, S., Akhyani, K., Axson, D., Arnautu, A., & Stanimirova, I. (2021). The partnership co-creation process: Conditions for success?. International Journal for Students as Partners, 5(2), 48-66.

Λίγα λόγια για την εισηγήτρια:

Η Κάλλια Κατσαμποξάκη-Hodgetts (ΒΑ, MEd, PhD) διδάσκει Αγγλικά για Ειδικούς Ακαδημαϊκούς Σκοπούς στο Πανεπιστήμιο Κρήτης από το 2001 και έχει συγγράψει τρία βιβλία μαθημάτων EAP/ ESP (Αγγλικά για Χημεία EAP, Ακαδημαϊκά Αγγλικά για φοιτητές Βιολογίας και Ακαδημαϊκά Αγγλικά για Μαθηματικά). Από το 2019 συμμετείχε στο συντονισμό της ανάπτυξης του διδακτικού προσωπικού μέσω της πρωτοβουλίας “Εκπαίδευση των Εκπαιδευτών [TOTT]” στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και από το 2020 εργάζεται ως συντονίστρια του TOTT, το οποίο λειτουργεί πλέον ως Κέντρο Διδασκαλίας και Μάθησης που διευκολύνει παρεμβάσεις Παιδαγωγικής Επαγγελματικής Ανάπτυξης για το διδακτικό προσωπικό του Πανεπιστημίου Κρήτης [https://tott.uoc.gr]. Είναι μέλος του προγράμματος Erasmus plus HighEd COALITIONS (Coaching Academics as Learners in Optimal Inclusive Networks) Ενδιαφέρεται για την παιδαγωγική του είδους, τις πολυγραμματισμούς, την Επιστήμη της Φοιτητικής Δέσμευσης (Scholarship of Student Engagement), τις παιδαγωγικές με επίκεντρο τον φοιτητή χωρίς αποκλεισμούς και την Ανάπτυξη των Εκπαιδευτικών στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Τα ερευνητικά ενδιαφέροντα της Κάλλιας περιλαμβάνουν επίσης κρίσιμους ψηφιακούς ακαδημαϊκούς γραμματισμούς που ακονίζονται σε τρέχουσες διδακτικές πρακτικές. Η διδακτορική της διατριβή στο Πανεπιστήμιο Zaragosa (υπό την επίβλεψη της Maria-Jose Luzon) έχει θέμα “Ψηφιακή καινοτομία σε διαδικτυακά άρθρα στον τομέα της Χημείας: Επιπτώσεις στη διδασκαλία του είδους και των νέων ακαδημαϊκών και ψηφιακών γραμματισμών”. Η Καλλία είναι επίσης ιδρύτρια του διεθνούς συνεδρίου EAPCRETE και μέλος της επιστημονικής και οργανωτικής επιτροπής. [https://eapcrete.wordpress.com]