‘Ανοιχτό Αμφιθέατρο’: Στόχοι και πλαίσιο ανατροφοδότησης από ομότιμους (peer-feedback) στην Ανώτατη Εκπαίδευση

Οι στόχοι και το πλαίσιο ανατροφοδότησης από ομότιμους (peer-feedback) στην Ανώτατη Εκπαίδευση είναι πολύ συνηθισμένη πρακτική πριν τη δημοσίευση άρθρων (peer-review) με σκοπό την τροποποίηση σημείων στην έρευνα που χρήζουν βελτίωσης.

Το Πανεπιστήμιο Κρήτης χρησιμοποιώντας το άξιο διδακτικό δυναμικό του καλεί τα τμήματα και τα μέλη ΔΕΠ να μοιραστούν μαθήματά τους με μία κλειστή ομάδα συναδέλφων με σκοπό να λάβουν ανατροφοδότηση για τον τρόπο διδασκαλίας – όχι το περιεχόμενο (Tenenberg, 2016). Η ανατροφοδότηση θα γίνεται μόνο μετά τη συμπλήρωση πρωτοκόλλων που περιγράφουν τα κριτήρια και τις συνθήκες που θα εξετάζονται από τους παρατηρητές.

Λίγα λόγια για τη δράση “Ανοιχτό Αμφιθέατρο” 2020-2021, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Μια από τις δράσεις του προγράμματος TotT 2020-2021 αποτελεί το “Ανοιχτό Αμφιθέατρο”. Στόχος της δράσης αυτής είναι να εμπλέξει κυρίως τα μέλη ΔΕΠ σε μια κουλτούρα παρατήρησης διδακτικών πρακτικών συναδέλφων τους, ανταλλαγής διδακτικών προτάσεων και εμπειριών και προσωπικής ανάπτυξης. Οι στόχοι και το πλαίσιο ανατροφοδότησης από ομότιμους (peer- feedback) στην Ανώτατη Εκπαίδευση είναι πολύ συνηθισμένη πρακτική πριν τη δημοσίευση άρθρων (peer-review) με σκοπό την τροποποίηση σημείων στην έρευνα που χρήζουν βελτίωσης. Το Πανεπιστήμιο Κρήτης χρησιμοποιώντας το άξιο διδακτικό δυναμικό του καλεί τα τμήματα και τα μέλη ΔΕΠ να μοιραστούν με μια κλειστή ομάδα συναδέλφων βιντεοσκοπημένα μαθήματά τους με σκοπό να λάβουν ανατροφοδότηση. Η ανατροφοδότηση θα μπορεί να γίνεται μόνο μετά τη συμπλήρωση πρωτοκόλλων που περιγράφουν τα κριτήρια και τις συνθήκες που θα εξετάζονται από τους παρατηρητές και διδάσκοντες.

Πώς θα λειτουργήσει αρχικά; Ο πρόεδρος κάθε τμήματος θα δηλώσει δύο μέλη ΔΕΠ που συμφωνούν να συμμετέχουν στη δράση αυτή. Ο ένας εκ των μελών ΔΕΠ θα είναι διδάσκων υπό παρατήρηση εν ώρα διδασκαλίας και ο άλλος θα είναι παρατηρητής. Στα μέλη ΔΕΠ που συμμετέχουν θα δοθούν πρωτόκολλα παρατήρησης τα οποία θα πρέπει να συμπληρωθούν από τον παρατηρητή και να δοθούν μόνο στον διδάσκοντα. Στη διαδικασία παρατήρησης θα συμμετέχουν ακόμη ένα μέλος ΔΕΠ από άλλο τμήμα καθώς και ένας μεταπτυχιακός φοιτητής με παιδαγωγική κατάρτιση οι οποίοι θα δίνουν προφορική ανατροφοδότηση στον διδάσκοντα.

Γιατί οι διδάσκοντες δεν θα είναι μόνο από το ίδιο τμήμα; Ο ένας παρατηρητής θα είναι από το ίδιο τμήμα αλλά οι άλλοι δύο θα είναι από άλλο γνωστικό αντικείμενο. Αυτό γίνεται ώστε να αποφευχθούν συζητήσεις για το γνωστικό και να επικεντρωθούν οι συζητήσεις στις διδακτικές πρακτικές.

Πώς διασφαλίζεται ότι ο παρατηρητής έχει τα προσόντα να κρίνει τον διδάσκοντα; Στους παρατηρητές δίνονται πρωτόκολλα παρακολούθησης τα οποία πρέπει να συμπληρώσουν. Τα πρωτόκολλα αυτά θα τα γνωρίζει και ο διδάσκων υπό παρατήρηση ο οποίος θα μπορεί και να ζητήσει από ένα παρατηρητή να επικεντρωθεί μόνο σε ένα σημείο αναφοράς (για το οποίο θα ήθελε περισσότερη ανατροφοδότηση).

Είναι η δράση αυτή συνδεδεμένη με προαγωγή ή εξέλιξη όσων συμμετέχουν; Η δράση αυτή φιλοδοξούμε να γίνει υποχρεωτική για όλους τους διδάσκοντες στο ΠΚ μία φορά το χρόνο. Οι παρατηρητές δεν θα κρίνουν ούτε θα κατατάσσουν τους διδάσκοντες σε καλούς και κακούς. Πρόκειται για μία κοινή πρακτική διασφάλισης ποιότητας που πραγματοποιείται σε πολλά πανεπιστήμια στο εξωτερικό και δεν συνδέεται με κανένα τρόπο με την εξωτερική αξιολόγηση, την κρίση και την προαγωγή των διδασκόντων.

Θα συλλέγονται προσωπικά δεδομένα και αναφορές για επεξεργασία από το ΠΚ; Όχι. Με την ολοκλήρωση του κύκλου παρατήρησης, όσοι διδάσκοντες συμμετείχαν στη διαδικασία θα κληθούν να δώσουν συνέντευξη εθελοντικά, να μιλήσουν για την επίδραση της δράσης αυτής στις διδακτικές πρακτικές τους και να προτείνουν τρόπους βελτίωσης με σκοπό να δημιουργηθεί προωθητικό βίντεο της δράσης αυτής.

Γιατί να συμμετέχω; Η έρευνα έχει δείξει ότι από την παρατήρηση από ομότιμους βελτιώνεται κυρίως ο παρατηρητής επειδή μαθαίνει μέσα από την κριτική παρακολούθηση και τον αναστοχασμό (Tenenberg, 2016). Αν συμμετέχεις, θα γίνεις κι εσύ φορέας στήριξης της καινοτομίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και θα συμβάλλεις στη διαμόρφωση μιας υγιούς κουλτούρας διαλόγου για τη βελτίωση της διδασκαλίας και της μάθησης.