3η Διαδικτυακή Συνάντηση του ΓΡΑΔΙΜ/TOtT “Ειδική Αγωγή και Συμπερίληψη”

Η Επιτροπή του Training of the Trainers διοργανώνει την 3η διαδικτυακή συνάντηση TοtT, Ακαδημαϊκού Έτους 2022-2023, με τίτλο “Ειδική Αγωγή και Συμπερίληψη” . Εισηγήτρια θα είναι η κ. Σουλτάνα Παπαδοπούλου .

Ως δυναμική διαδικασία η εκπαίδευση εξελίσσεται καθημερινά ενσωματώνοντας μεθόδους και πρακτικές για την κάλυψη ετερόκλιτων αναγκών μιας ποικιλόμορφης μαθησιακής κοινότητας. Το εγχείρημα το οποίο εξετάζει ολόπλευρα και ισότιμα την ενταξιακή προοπτική κάθε μαθητή στην εκπαίδευση με δυνατότητα προόδου, ορίζεται ως Συμπερίληψη.
Η Συμπεριληπτική Εκπαίδευση θα πρέπει να στοχεύει στη μεθόδευση της επίλυσης ζητημάτων όπως στην άρση των κάθε είδους διακρίσεων, του στιγματισμού και της περιθωριοποίησης των ευάλωτων μαθητών. Καθίσταται συνεπώς αναγκαία η καλλιέργεια και ενσωμάτωση πρακτικών συμπερίληψης από εκπαιδευτικούς και μαθητές εδραιώνοντας και προωθώντας ένα κλίμα αποδοχής και ισότητας από τον κοινωνικό ιστό με απώτερο σκοπό την εξάλειψη των ανισοτήτων και την καταπολέμηση των προκαταλήψεων και του ρατσισμού.
Μερικές τέτοιες πρακτικές θα μπορούσαν να είναι:
■ Η έμφαση στις ιδιαίτερες μαθησιακές και ψυχοσυναισθηματικές ανάγκες του κάθε μαθητή με τρόπο που να ευθυγραμμίζεται με τις βασικές αρχές διεθνών οργανισμών.
■ Η έγκαιρη και έγκυρη ανίχνευση παιδιών με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες.
■ Η αναμόρφωση του αναλυτικού προγράμματος σπουδών με έμφαση στη στήριξη των ευάλωτων μαθητών, εστιάζοντας στην
ποιότητα της εκπαίδευσης και στην αποτελεσματικότητα της σχολικής πρακτικής, ώστε να ικανοποιούνται εκπαιδευτικές ανάγκες του συνολικού φάσματος της ετερότητας.
■ Η αμφίδρομα γόνιμη επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικών και δασκάλων παράλληλης στήριξης με στόχο την παροχή εξατομικευμένων προγραμμάτων παρέμβασης στην πρόληψη, αποκατάσταση και αντιστάθμιση των δυσκολιών των ευάλωτων μαθητών.
■ Η διασφάλιση υγιούς κλίματος αρμονικής αλληλεπίδρασης μεταξύ φοιτητών/τριών με τακτική εποικοδομητική ανατροφοδότηση από τους εκπαιδευτικούς για την εδραίωση ενός κλίματος ενεργούς εμπλοκής με ισότιμες ευκαιρίες και κατάλληλο υλικοτεχνικό εξοπλισμό που προάγουν ευέλικτα τη μάθηση και οδηγούν στην αυτοεκπλήρωση.
■ Η τακτική και στοχευμένη ενημέρωση της κοινότητας για την ενεργοποίηση των αντανακλαστικών της, ώστε να αποτελέσει ομπρέλα προστασίας των ευάλωτων φοιτητών/τριών με απώτερο σκοπό τη γενίκευση κλίματος αποδοχής της διαφορετικότητας.

Βιογραφικό εισηγήτριας
Επίκουρος Καθηγήτρια, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Απόφοιτη του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονία με κατεύθυνση την Ειδική Αγωγή και απόφοιτη του Τμήματος Λογοθεραπείας Ηπείρου. Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στην Ειδική Αγωγή από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (Λογοθεραπεία – Μαθησιακές Δυσκολίες) και Διδακτορικού Διπλώματος από το Τμήμα Ιατρικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με γνωστικό αντικείμενο τις Διαταραχές Σίτισης και Κατάποσης – Δυσφαγία σε παιδιά και ενήλικες. Υπότροφος του ΙΚΥ και με μεγάλο αριθμό προγραμμάτων επιμόρφωσης στο εξωτερικό αλλά και την Ελλάδα.

Εργάστηκε επί σειρά ετών στην Κλινική Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Ιωαννίνων, αποκαθιστώντας προβλήματα Λόγου Ομιλίας, Επικοινωνίας, Σίτισης και Κατάποσης σε ασθενείς με επίκτητες κυρίως αλλά και εγγενείς διαταραχές. Εργάστηκε επίσης στο Ιατροπαιδαγωγικό κέντρο Ιωαννίνων στο οποίο αξιολογούσε παιδιά με αναπηρίες, μαθησιακές δυσκολίες και άλλες διαταραχές. Υπήρξε επιστημονική συνεργάτης του Τμήματος Λογοθεραπείας Ηπείρου και από το 2019 είναι επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Λογοθεραπείας των Σχολών Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Ο σύνδεσμος θα ανακοινωθεί στην ιστοσελίδα.

Βιβλιογραφία
Adams, D., Harris, A., & Jones, M. S. (2016). Teacher-parent collaboration for an inclusive classroom: success for every child. Τhe Malaysian Online Journal of Educational Science, 4(3), 58-71
Armstrong, F., Armstrong, D., & Barton, L. (2016). Inclusive education: policy, contexts and comparative perspectives. Routledge.
Ainscow, M., & Miles, S. (2009). Developing inclusive education systems: How can we move policies forward? Chapter prepared for a book in Spanish to be edited by Climent Gine et al., 2009, retrieved from: http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/COPs/News_documents/2009/0907Beirut/DevelopingInclusive_Education_Systems.pdf
Andreou, E., Didaskalou, E., & Vlachou, A. (2015). Bully/victim problems among Greek pupils with special educational needs: associations with loneliness and self-efficacy for peer interactions. Journal of Research in Special Educational Needs, 15(4), 235-246.
Bandura, A. (1977) Social Learning Theory. New York: General Learning Press.1993
Bossaert, G., Colpin, H., Pijl, S.J., & Petry, K. (2013). Truly included? A literature study focusing on the social dimension of inclusion in education. International Journal of Inclusive Education, 17(1), 60-79
Fuchs, W. W. (2009). Examining teachers’ perceived barriers associated with inclusion. Journal of Southeastern Regional Association of Teacher Education, 19(1), 30- 35.
Hachfeld, A., Hahn, A., Schroeder, S., Anders, Y., Stanat, P., & Kunter, M. (2011). Assessing teachers’ multicultural and egalitarian beliefs: the teacher cultural beliefs scale. Teaching and
Teacher Education, 27(6), 986-996.ƒ