Οφέλη από την συμμετοχή προπτυχιακών φοιτητών σε δραστηριότητες διάχυσης της επιστήμης. Η περίπτωση της Ομάδας Εξωστρέφειας του Τμήματος Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης. Έξυπνες λύσεις επικοινωνίας.
05/12/2024 2024-12-05 13:39Οφέλη από την συμμετοχή προπτυχιακών φοιτητών σε δραστηριότητες διάχυσης της επιστήμης. Η περίπτωση της Ομάδας Εξωστρέφειας του Τμήματος Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης. Έξυπνες λύσεις επικοινωνίας.
Οφέλη από την συμμετοχή προπτυχιακών φοιτητών σε δραστηριότητες διάχυσης της επιστήμης. Η περίπτωση της Ομάδας Εξωστρέφειας του Τμήματος Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης. Έξυπνες λύσεις επικοινωνίας.
Το ΚΕΔΙΜΑ ΤοtT διοργανώνει την 1η διαδικτυακή συνάντηση TΟΤT ακαδημαϊκού έτους 2024-2025 που θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά την Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2024 και ώρα 15:00 έως 17:00 με τίτλο:
Οφέλη από την συμμετοχή προπτυχιακών φοιτητών σε δραστηριότητες διάχυσης της επιστήμης. Η περίπτωση της Ομάδας Εξωστρέφειας του Τμήματος Χημείας ΠΚ. Έξυπνες λύσεις Επικοινωνίας.
Εισηγήτρια: Μαρία Φουσκάκη
Περίληψη: Η Ομάδα Εξωστρέφειας του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Κρήτης βασίζεται στην εθελοντική συμμετοχή υποψηφίων διδακτόρων, μεταπτυχιακών και προπτυχιακών φοιτητών του τμήματος, οι οποίοι υπό την επίβλεψη και με την καθοδήγηση διδακτικού προσωπικού υλοποιούν ποικίλες δράσεις εντός και εκτός του τμήματος Χημείας, απευθυνόμενες σε μαθητές όλων των βαθμίδων, αλλά και στο ευρύ κοινό. Στις δράσεις αυτές περιλαμβάνονται εκλαϊκευμένες ομιλίες, επιδείξεις πειραμάτων χημείας, υλοποίηση βιωματικών εργαστηρίων για παιδιά, καθώς και συμμετοχή σε παιδικά φεστιβάλ και φεστιβάλ επιστημών. Στόχος των δράσεων είναι να βοηθήσουν τους μαθητές να διαμορφώσουν αντιλήψεις και ικανότητες που σχετίζονται με την επιστημονική έρευνα και τον τεχνολογικό σχεδιασμό, καθώς και να κατανοήσουν τις πρακτικές και κοινωνικές πτυχές της επιστήμης της χημείας, την ιστορία και τη φύση της, καθώς και τη σύνδεσή της με τις άλλες φυσικές επιστήμες, συμβάλλοντας στην καλλιέργειά της σκέψης τους και γενικότερα στον επιστημονικό γραμματισμό τους. Αποδεικνύεται ότι εκτός από τους αποδέκτες των δράσεων (μαθητές και ευρύ κοινό), υπάρχουν πολλαπλά οφέλη για τους προπτυχιακούς φοιτητές από την εθελοντική συμμετοχή στην Ομάδα. Η συμμετοχή αυτή φαίνεται να ενισχύει τους δεσμούς μεταξύ προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών/υποψήφιων διδακτόρων του Τμήματος Χημείας. Αυτή η αλληλεπίδραση ωφελεί τους προπτυχιακούς φοιτητές, καθώς τους φέρνει σε επαφή με άτομα της ηλικιακής τους ομάδας που ασχολούνται ενεργά με την επιστημονική έρευνα, ανταλλάσσοντας απόψεις για τις σπουδές τους, αλλά και για τη μελλοντική τους πορεία ως πτυχιούχοι. Παράλληλα, η συμμετοχή των φοιτητών στην Ομάδα συμβάλλει στην καλλιέργεια βασικών δεξιοτήτων όπως η επικοινωνία, η ομαδική εργασία, οι οργανωτικές δεξιότητες, ο προγραμματισμός χρόνου, ο προγραμματισμός και η διαχείριση εκδηλώσεων, η παρουσίαση επιστημονικών εννοιών, ο σχεδιασμός μαθημάτων. Τέλος, οι φοιτητές απολαμβάνουν την προσωπική και επαγγελματική ικανοποίηση που προκύπτει από τη δημόσια προσφορά της γνώσης, και την κατά κανόνα θετική ανατροφοδότηση από τους μαθητές και την κοινωνία.
Λίγα λόγια για τον εισηγητή: Η Μαρία Φουσκάκη είναι κάτοχος πτυχίου Χημείας (ΠΚ 1996) και μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης στις Επιστήμες και Μηχανική Περιβάλλοντος (ΠΚ 2004). Εργάζεται στο τμήμα Χημείας του Παν/μίου Κρήτης (ΠΚ) από το 1997 ως χημικός, ενώ από το 2014 ως Ειδικό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.ΔΙ.Π.) διδάσκει τα μαθήματα Εργαστήριο Βιοχημείας και Προχωρημένα Εργαστήρια Βιοχημείας του προπτυχιακού προγράμματος σπουδών του Τμήματος Χημείας. Τα τελευταία χρόνια είναι συνυπεύθυνη για την ομάδα Chemistry Outreach Group του Τμήματος Χημείας, για την υποδοχή και ξενάγηση σχολείων και την οργάνωση εκδηλώσεων για την αλληλεπίδραση του τμήματος με τους μαθητές και την τοπική κοινωνία. Έχει συμμετάσχει σε περισσότερα από 15 Εθνικά και Ευρωπαϊκά έργα ως ερευνήτρια ή ως μέλος της ομάδας διαχείρισής τους. Ήταν υπεύθυνη της Επιτροπής Διαχείρισης και Συμμετείχε στην Τεχνική Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Προγράμματος «Chain Reaction: A sustainable Approach to Inquiry Based Science Education» (2013-2016). Έχει συμμετάσχει στην οργανωτική επιτροπή ημερίδων και συνεδρίων τόσο επιστημονικών στον τομέα της Αναλυτικής Χημείας, όσο και στον τομέα της εκπαίδευσης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών. Έχει 15 επιστημονικές δημοσιεύσεις σε περιοδικά με κριτές, ένα κεφάλαιο σε βιβλίο, ενώ έχει αναλάβει με τον καθ Ν. Χανιωτάκη τη μετάφραση στα ελληνικά και την επιστημονική επιμέλεια του βιβλίου Daniel C. Harris, “Quantitative Chemical Analysis, 7th Edition”. Ελληνικός Τίτλος «Ποσοτική χημική Ανάλυση» Τόμος Ι 2009 και Τόμος ΙΙ 2010, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. Τέλος, έχει περισσότερες από 15 προφορικές και γραπτές παρουσιάσεις σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια.
Για να εγγραφείτε στην συνάντηση (προαιρετικό): https://forms.office.com/e/Zw6hiiRzeQ Για να παρακολουθήσετε την συνάντηση (zoom link): https://uoc-gr.zoom.us/j/86724318159 Μπορείτε επίσης να παρακολουθείτε τις ανακοινώσεις του ΤοtΤ στην ιστοσελίδα: https://tott.uoc.gr